2006년 12월 22일 금요일

[번역] Variations on a Theme of Tchaikovsky, Op. 35a

Program Notes

Variations on a Theme of Tchaikovsky, Op. 35a

Anton Stepanovich Arensky (1861-1906)


The life of the Russian composer, pianist and conductor, Anton Arensky, almost reads like a Dostoyevski novel. Born to musical parents who gave him his first music lessons, he was already composing piano pieces and some songs by the age of nine. After taking private lessons he was admitted to the St. Petersburg Conservatory in 1879. There he studied with Rimsky-Korsakov who, while Arensky was still a student, entrusted him with a share in preparing the vocal score of the opera The Snow Maiden. Arensky graduated with the gold medal after only three years and was immediately given an appointment as a professor of harmony and counterpoint at the Moscow Conservatory. There he came under the influence of Tchaikovsky, who took the young composer under his wing and tried to promote his music, although he was as concerned about the heavy drinking and gambling engaged in by his student, a fact already noted by Rimsky-Korsakov. Tchaikovsky is said to have remarked: "Arensky is a man of remarkable gifts, but morbidly nervous and lacking in firmness and altogether a strange man."


러시아의 작곡가, 피아니스트, 지휘자인 안톤 아렌스키의 삶은 마치 도스토예프스키의 소설과도 같다. 그는, 음악가인 부모에게서 태어나 처음 음악수업을 받았고, 9살에 이미 피아노곡들과 몇몇 노래들을 작곡하였다. 그는 개인레슨을 받다가, 1879년 성페테르스부르크 음악학교에 입학하였다. 그곳에서 아렌스키는 림스키 코르사코흐와 같이 공부하였는데, 그는 아렌스키가 아직 학생이었을때 오페라 "눈아가씨"의 보칼 부분을 같이 작업할 만큼 그를 신뢰했었다. 아렌스키는 3년만에 금메달을 받으며 졸업을 했고 곧 모스크바 콘서바토리의 화성학과 대위법 교수로 임명되었다. 그곳에서, 그는 차이코프스키의 영향을 받게되는데, 차이코프스키는 이 젊은 작곡가를 자기 밑에 두고 그의 음악을 발전시켰다. 그러나, 차이코스스키는, 일찌기 림스키 코르사코프가 지적했던, 아렌스키의 폭음과 도벽에 대해서 걱정했다. 차이코프스키는 다음과 같이 말했었다고 한다: "아렌스키는 뛰어난 재능을 타고난 사람이지만, 병적으로 신경이 예민하고 심지가 굳지도 못하여, 전체적으로 이상한 사람이다."


In 1894 Balakirev recommended Arensky to be his successor for the directorship of the imperial chapel in St. Petersburg. The following year Arensky resigned from his Moscow post to assume the directorship. Then, in 1901, Arensky gave up his post with the imperial chapel and with a rather meager pension ostensibly devoted the rest of his career to composition. For a period of time he gave very successful concerts both as pianist and conductor in Russia and abroad. However, despite his brilliant talent that was recognized everywhere, he became increasingly disorganized as his personality disintegrated. His chronic alcohol addiction began to take its toll on his health, and he succumbed to tuberculosis, dying at age 45 in a Finnish sanatorium.


1894년 발라키레프는 아렌스키를 본인의 성 페테르스부르크의 제국성당의 음악감독 자리를 물려줄 후계자로 추천했다. 다음해에 아렌스키는 모스크바의 교수직을 사임하고 음악감독직을 수락했다. 1901년에 아렌스키는 제국성당 자리도 사임하고, 좀 불충분한 연금소득으로 살아가면서 그의 남은 생애를 작곡에 몰두하면서 살게 된다. 그동안, 그는 피아니스트와 지휘자로서 러시아 국내와 해외에서 아주 성공적인 연주회를 열기도 했다. 그러나, 널리 알려진 그의 빛나는 재능에도 불구하고, 그의 성격은 붕괴되어갔고, 생활도 무너져갔다. 만성적인 알콜중독으로 그의 건강은 상하기 시작했다. 그는 결핵으로 쓰러졌고, 45세에 핀란드의 요양소에서 사망했다.


Arensky is considered to be one of the most eclectic Russian composers of his generation. Among his works are three operas, two symphonies, four suites for two pianos, songs and music set to Pushkin poems, a ballet, a piano concerto, chamber pieces and works for solo piano. Yet Arensky is remembered chiefly for his having taught Rachmaninoff, Scriabin and Glière as well as for his popular Piano Trio No. 1 in D minor.


아렌스키는 그 시대에서 가장 절충주의적인 러시아 작곡가들 중 하나로 생각되어진다. 그의 작품들은, 3개의 오페라와, 2개의 교향곡, 4개의 두대의 피아노를 위한 모음곡, 그리고 푸쉬킨시에 붙인 음악, 발레곡, 피아노협주곡, 실내악작품들, 피아노 독주곡들이다. 그러나, 아렌스키는 주로, 라흐마니노프, 스크리아빈, 글리에르를 가르쳤던 사실과 그의 유명한 피아노 삼중주 1번 d 단조로 기억되고 있다.


The Variations on a Theme by Tchaikovsky has an interesting history. Tchaikovsky, whom Arensky so intensely admired, had written a lengthy elegiac piano trio in 1881 in memory of his friend Nikolai Rubinstein, and in it incorporated a set of variations. When Tchaikovsky died in 1893, presumably as the result of suicide, Arensky, to express his grief, composed an elegiac String Quartet in A minor, Op. 35 that he dedicated to Tchaikovsky. The A-minor quartet has the unusual combination of violin, viola and two cellos, although a later version has been arranged for the traditional string quartet. The second movement of this quartet consists of a set of variations based on Tchaikovsky's Children's Songs, Op. 54, No. 5, "Legend: When Jesus Christ was but a little child." This set of variations became such an immediate success that Arensky himself published it as a separate work for the standard string quartet ensemble as well as for string orchestra. It is in the latter form, as will be played in tonight's concert, that the "Arensky Variations" has become established in the concert repertoire as the composer's most lasting orchestral work, long after his other major works have been forgotten.


차이코프스키 주제에 의한 변주곡은 흥미로운 역사를 가지고 있다. 아렌스키가 상당히 존경했던 차이코프스키는 1881년 친구인 니콜라이 루빈스타인을 추모하는 긴 슬픈 가락의 피아노 삼중주를 작곡하였고 이곡에는 변주 부분이 들어 있었다. 차이코프스키가 1893년 자살로 추정되는 이유로 사망하였을때 아렌스키는 그의 슬픔을 표현하는, 슬픈 현악 사중주 가단조 작품 35번을 작곡하여 차이코프스키에게 헌정하였다. 이 가단조 사중주는 바이올린, 비올라, 두대의 첼로로 연주되는 특이한 구정을 가지고 있는데, 나중에 통상적인 사중주 버전 (바이올린, 비올라, 첼로, 더블베이스)으로 편곡되었다. 이 사중주의 2악장은 차이코프스키의 "아이들의 노래" 작품 54, 1번, "전설: 예수 그리스도는 단지 어린아이었다네" 에 기초한 변주곡으로 구정되어 있다. 이 변주곡들은 아렌스키는 자신이 스스로 이 작품을 통상의 현악사중주와 현악 오케스트라를 위한 별도의 작품으로 출판하여, 즉각적으로 성공을 거두었다. "아렌스키 변주곡"은, 오늘밤 연주되는 것처럼, 이 작곡가의 다른 작품들이 현재 상당부분 잊혀졌지만 여전히 가장 오래도록 인기있는 오케스트라 작품 콘서트 레퍼토리가 되었다.


The theme, the melody of the Tchaikovsky song, is presented simply. Six variations follow, expressing in turn: lyricism, wistfulness, melancholy, and dramatically explosive energy, all with the dark underpinnings that are so characteristic of Tchaikovsky's music. The seventh and last variation strikes one as having been borrowed from Tchaikovsky's famous Andante Cantabile. The work closes in a muted coda in which the poignant theme is heard again before giving way to a wailing chant that ends abruptly with simple pizzicato chords.


주제-차이코프스키의 선율-는 간단하게 제시된다. 6개의 변주가 뒤이어 나와 감정을 표현한다: 서정, 동경, 우울, 그리고 드라마틱하게 폭발하는 에너지. 모두 차이코프스키 음악의 성격인 어두운 분위기이다. 7번째와 마지막 변주는 차이코프스키의 유명한 안단테 칸타빌레에서 빌려온 느낌이 든다. 이 작품은 사무치는 주제를 다시 들려주고 훌륭한 노래가 단순한 피치카토 코드로 갑자기 끝나는, 약음된 종결부로 끝난다.


출처: http://cmd.ophth.uiowa.edu/hancher/stmartin.html




The Russian composer, conductor and pianist Arensky was a pupil of Rimsky-Korsakov at St. Petersburg Conservatory and later taught at the Moscow Conservatory, where his pupils included Rachmaninov and Scriabin. His compositions often reflect the influence of other composers, more particularly that of Tchaikovsky. He was musical director of the Imperial Chapel in St. Petersburg from 1895 until 1901 and thereafter continued his career as composer, pianist and conductor, travelling widely in the last two capacities. He died in 1906.


러시아 작곡가, 지휘자, 피아니스트인 아렌스키는 성페테르스부르크 컨서바토리에서 림스키 코르사코프의 학생이었고 나중에 모스크바 컨서바토리에서 라흐마니노프와 스크리아빈 등을 가르쳤다. 그의 작곡들은 종종 다른 작곡가의 영향을 받았는데, 차이코프스키의 영향이 가장 특별하다. 그는 1895년부터 1901년까지 성페테르스부르크 제국성당의 음악감독이었고, 그후 작곡가, 피아니스트, 지휘자로서 경력을 지속했고, 지휘자, 피아니스트로 연주여행을 다녔었다. 그는 1906년에 사망했다.


<고클에 등록되어 있는 음반>

ARENSKY: Variations on a theme of P.I.Tchaikovsky in E minor op.35 등록된 음반: 6종

 아렌스키: P.I.차이코프스키의 주제에 의한 변주곡 마 단조 작품 35   (전곡녹음 - 녹음연 도순)
 1987   Evgeny Svetlanov
 1989/05   Mark Ermler
 1990   Saulius Sondeckis
 1996/05   Hyo Kang
 2001/12   Valery Polyansky
 ⓟ1965   sir John Barbirolli

댓글 없음:

댓글 쓰기